"Daj mi rękę”- te słowa w ustach dziecka to nie rozkaz- to prośba o pomoc, wsparcie, to gwarancja bezpieczeństwa.
Wyciągnięta w stronę dziecka ręka pozwoli mu śmielej przedzierać się ścieżkami życia, kluczyć po jego meandrach i wytrwale docierać do wytyczonego celu. Pomoże też dziecku uporać się z problemami, które napotka na swojej drodze, wskaże jak pokonywać trudności, rozwiązywać problemy, dostarczy wsparcia w działaniach. Będzie razem z dzieckiem budować jego poczucie wartości, potwierdzać jego wyjątkowość i niepowtarzalność.
Pamiętaj, żeby zawsze wyciągnąć rękę, kiedy dziecko cię o to poprosi. Czasami prośba ta jest prawie niezauważalna i nie zawsze są to słowa. Może to być gest, spojrzenie, zakłopotanie, smutek bądź agresja.
Od ciebie zależy czy tę prośbę usłyszysz, zobaczysz albo poczujesz. Wówczas już będziesz na dobrej drodze.
Powodzenia Wam obojgu.
Give me your hand”- these words are a kind request when spoken by a child – a request for help, support, and guarantee of safety.
A helping hand reached out in child’s direction will help him/ her sails though stormy times, and persistently reach the appointed direction. It will also help manage all problems which he/she may encounter , show how to win, resolve difficulties, and give support in every moment. That single gesture of kindness can built his/her sense of awareness and individuality.
Remember to be there for the child when she/he asks. Sometimes that request is barely visible and speechless. It can be only a gesture, a look, embarrassment, sadness or aggression.
It depends on how you react. Try – that is always a step forward.
Good luck to both of you !
Literatura.
Literatura pedagogiczna i terapeutyczna
Arciszewska E. Czytające przedszkolaki. Mit czy norma?, Warszawa. Wydawnictwo Pedagogiczne Żak, 2002
Arkuszewska E., Kanas M., Krawiec. W magicznym świecie baśni i bajek, 2004, nr1
Hassman K. LOMI LOMI NUI. Świątynne masaże z Hawajów, Dom Wydawniczo- Księgarski „Kos”, Katowice, 2000
Badura- Strzelczyk G. Pomóż mi zrobić to samemu, Kraków. Impuls, 1998
Ballinger E. Wesoła gimnastyka – Rusz się i ucz się, Warszawa. Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii, 2003
Baum H. Małe i duże uczucia, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2004
Baum H. Pokonać słabości, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2004
Berthet D. Wprowadzenie do nauki pisania, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2002
Bettelheim B. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniu i wartościach baśni, Warszawa.
Bogdanowicz M. Integracja percepcyjno- motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia, Warszawa. WSiP, 1997
Bogdanowicz M. Leworęczność u dzieci, Warszawa. WSiP, 1992
Bogdanowicz M. Metoda Dobrego Startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa. WsiP, 1985
Bogdanowicz M. Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa. WSiP, 1996
Bogdanowicz M. Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2003
Boniecka A., Kozyra A., Wypchło M., „Mój kuferek”. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela, cz.1 Warszawa. Wydawnictwo Juka, 2004
Brosche H. 170 gier i zabaw w domu i w podróży. Wrocław. Wydawnictwo Św. Antoniego, 2001
Brett D. Bajki, które leczą, Gdańsk. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005
Buchalter S. Terapia sztuką, Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2006
Bzowska L., Kownacka R., Lorek M., Sowińska A. Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004
Chermet- Carroy S. Zrozum rysunki dziecka, Łódź. Wydawnictwo Ravi, 2003
Chauvel D., Norbet Ch. Zabawy relaksujące dla przedszkolaków, Warszawa, Wydawnictwo Cyklady, 2002
Collins A. Język ciała gestów i zachowań, Warszawa. KDC, 2003
Cudak H. Znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka, Warszawa, 1999
Czerwińska E. Narożnik M. „Słoneczna Biblioteka”. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli przedszkoli, Warszawa. WsiP,1997
Degenhardt I. Mandala. Świat zamknięty w kręgu, Kielce, Wydawnictwo Jedność, 2005
Demel G. Elemeny logopedii, Warszawa. WSiP, 1979
Demel G. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa. WSiP, 1978
Dennison P. E. i G. Kinezjologia Edukacyjna dla dzieci, Warszawa. Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii, 2003
Doman G. J. Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz. Excalibur, 1992
Dorance S. Zajęcia twórcze w przedszkolu, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2002
Dziamska D. Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki, Warszawa. WsiP, 2005
Dziamska D. Edukacja przez ruch. Kropki, kreski , owale, wiązki, Warszawa. WsiP, 2005
Dziamska D. Bajkowe kółeczka, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005
Dziamska D. Magiczne kółeczka, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005
Dziamska D. Magiczne kwadraty, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005
Dziamska D. Magiczne prostokąty, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005
Dziamska D. Magiczne trójkąty, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005
Dziamska D. Nacinamy kółeczka, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005
Dziamska D. Świat z koła i kwadratu, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005
Dziamska D. Zbieram Poszukuję Badam. Program Nauczania Klas I- III, Poznań. BP- Wydawnictwo, drukarnia, 2004
Dzionek E., Gmosińska M. Kształtowanie twórczych postaw dzieci pięcio- sześcioletnich, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004
Fincher S. Kreatywna mandala, Łódź. RAVI, 1994
Franczyk A., Krajewska K. Skarbiec nauczyciela- terapeuty, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2005
Fuchs B. Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2003
Gallen B., Toupet C., Simon F. Zajęcia muzyczne w przedszkolu. Grupy starsze, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2002
Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M. Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń. TNOiK Dom Organizatora, 1995
Guillaumond F. Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2000
Godec- Schmidt J. Jak malować i rysować, Warszawa. Oficyna Wydawnicza Kalliope, 1992
Grund- Thorpe H. Filofun, Warszawa. Klub dla Ciebie, 2005
Gruszczyk- Kolczyńska E. Edukacja matematyczna dzieci „Dziecięca matematyka” - Książka dla rodziców i nauczycieli, Warszawa. WSiP,1997
Gruszczyk- Kolczyńska E. Edukacja matematyczna dzieci „Dziecięca matematyka”- Metodyka i scenariusze zajęć z 6-latkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, W-wa. WSiP, 2000
Gruszczyk- Kolczyńska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa. WSiP, 2000
Górka I. 50 wskazówek dla nauczycieli czyli jak poradzić sobie z ADHD w szkole, Bliżej Przedszkola. Wychowanie i edukacja, maj- czerwiec, 2005
Harnisch G. Podróże w wyobraźni, Warszawa. Instytut Wydawniczy Pax, 2001
Heilborn S., Schäfer K., Weinrebe H., Weinrebe K. Stworzę sobie kolorowy świat, Kielce. Wydawnictwo Jedność HERDER, 2006
Herdtweck W. Warsztaty rytmiki dla dzieci, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2005
Helizanowicz B. Podstawowe informacje na temat ADHD, Bliżej Przedszkola. Wychowanie i edukacja, maj- czerwiec, 2005
Jabłońska A. Zabawy plastyczne, Warszawa. Świat Książki, 1997
Jabłońska A. Zabawy plastyczne, Warszawa. KDC, 2005
Jąder M. Krok w kierunku kreatywności, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004
Jąder M. Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004
Kaja B. Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz, 1995
Kalinowski A. Ćwiczę i bawię się razem z dzieckiem, Warszawa.. WsiP, 1980
Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa. WSiP, 1999
Konieczna E. Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004
Karolak W. Mandale, Twoje Mandale, Łódź. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi, 2004
Karolak W. Twoja mandala, Łódź. RAVI, 1998
Karwowska- Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa. WSiP, 1998
Kierył M. Mobilna rekreacja muzyczna, Warszawa, 1995
Kohl M. Sztuka dla przedszkolaka, Warszawa. Wydawnictwo K.E. LIBER, 2005
Konieczna E. J. Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004
Kosmowska B. Dzisiaj się bawimy, Warszawa. WSiP, 1999
Krzyżewska J. Aktywizyjące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej cz.I i II, Suwałki. AU OMEGA, 2000
Kubiak I., Krawczyk B., Zioło A. Programy własne przedszkoli szansą rozwoju dziecka, Bliżej Przedszkola. Wychowanie i edukacja, maj- czerwiec 2005
Kunz I. Odkrywanie ciszy, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2000
Kutzner- Kozińska M. Korekcja wad postawy, Warszawa. WSiP, 1986
Lamparska- Warchalska A. Zespół nadpobudliwości ruchowej w aspekcie psychiatrycznym, Bliżej Przedszkola. Wychowanie i edukacja, maj- czerwiec, 2005
Lubowiecka J. Przystosownie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa. WSiP, 2001
Majchrzak I. Nazywanie świata- odimienna metoda nauki czytania, Kielce. MAC Edukacja, 2004
Majchrzak I. Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa. WsiP, 1995
Maas V.F. Uczenie się przez zmysły Warszawa: WSiP; 1998
Mayer- Glitza E. Kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą, Kielce. Jedność, 2004
Megrier D. Zabawy teatralne w przedszkolu, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2003
Misiurska A. Kalendarz plastyczny w przedszkolu, Warszawa. WsiP, 1993
Molicka M. Bajki terapeutyczne, Media Rodzina, Poznań, 1999
Molicka M. Bajki terapeutyczne, Media Rodzina, Poznań, 2001
Molicka M. Bajkoterapia, Media Rodzina, Poznań, 2001
Monro R., Nagarathana, Nagendra. Joga w pospolitych dolegliwościach, Warszawa. Oficyna Wydawnicza Delta,
O’Connor J., Seymour J. NLP Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego, Poznań. Wydawnictwo Zysk I S-KA, 1996
Piaget J., Inhelder B. Psychologia dziecka. Wrocław: Wydawnictwo Siedmiogród; 1999.
Popek S. Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa. WSiP, 1985
Popek S. Barwy i psychika. Lublin. Wydawnictwo UMCS; 2000
Przymorska- Wynimko R. Nowe rytmy, Gdańsk. Wydawnictwo HARMONIA, 2004
Portmann R. Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce. Jedność, 2004
Przymus R. Inscenizacje pełne radości, Łódź. Wydawnictwo Juka,1995
Przymus R. Uroczystości pełne radości, Łódź. Wydawnictwo Juka, 1994
Ratyńska H. Literatura dziecięca w przedszkolu, Warszawa. WsiP,1991
Rodak H., Nawrocka D. Od obrazka do słowa, Warszawa. WSiP, 1995
Rogge J. U. Dzieci potrzebują granic, Warszawa. Klub dla Ciebie, 2004
Rogge J.U. Krótkie opowiadania na pokonywanie strachu, Kielce. Wydawnictwo Jedność , 2005
Rychel A. J. Jak tworzyć programy autorskie?, Wychowanie w Przedszkolu, 2/2001
Sawa B. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa. WSiP, 1980
Sempolska K. W rytm muzyki i własnego ciała, Moda na Zdrowie, 2004
Schider B. Z bajkami przez cały rok, Kielce. Wydawnictwo Jedność 2005
Schider B. Bajki dodają odwagi, Kielce. Wydawnictwo Jedność 2006
Schilller P. Wczesne czytanie, Warszawa. Wydawnictwo Liber, 2005
Skibińska- Czechowicz I. Piosenki w nauczaniu zintegrowanym, Gdańsk. Wydawnictwo Harmonia, 2003
Skorek E. M. Rysowane wierszyki, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004
Skwark D. Mandala, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2005
Słodownik- Rycaj E. Rozwijanie mowy komunikatywnej dziecka, Warszawa. Wydawnictwo Pedagogiczne Żak, 1998
Słońska I. Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa. ZWN, 1969
Solga K. Malujemy, Bielsko- Biała. Wydawnictwo Park, 1994
Stroms G. 100 nowych gier muzycznych, Lublin. Wydawnictwo Klanza, 1999
Szmidt K. J. Bonar J. Program edukacyjny ,,Żywioły”, Warszawa. WSiP, 1998
Szuman S. O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa. PZWS,1969
Tillman D., Hsu D. Wychowanie w duchu wartości „ Wchodzenie w świat”. Program edukacyjny, Warszawa. WSiP, 2004
Thapar M, Singh N. Joga dla dzieci, Warszawa. Oficyna Wydawnicza ABA
Way B. Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa. WSiP, 2001
West S., Cox A. Zanim dziecko zacznie czytać i pisać, Warszawa. Liber, 2005
Wiącek R. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004
Wilczkowa M. Wspólnie odkrywamy świat, Nasza Księgarnia, Warszawa.1979
Winninger M.- L. Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu, Warszawa.Wydawnictwo Cyklady, 2003
Winninger M.- L. Wprowadzenie do nauki czytania – litery i dźwięki, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2003
Vasta R., Haith M. M. Miller S. A. Psychologia dziecka, Warszawa. WsiP,1995
Versini A. i J- M., Biguet M,- N. Zajęcia muzyczne w przedszkolu. Grupy młodsze, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2003
Vopel K.W. Od stóp do głów, Kielce. Jedność,1999
Vopel K.W. Witajcie nogi, ręce, oczy, uszy, cz.1-4, Kielce. Jedność,1999
Zwoleńska J. Radosna kinezjologia, Warszawa. KINED, 2005
Subskrybuj:
Posty (Atom)