"Daj mi rękę”- te słowa w ustach dziecka to nie rozkaz- to prośba o pomoc, wsparcie, to gwarancja bezpieczeństwa.


Wyciągnięta w stronę dziecka ręka pozwoli mu śmielej przedzierać się ścieżkami życia, kluczyć po jego meandrach i wytrwale docierać do wytyczonego celu. Pomoże też dziecku uporać się z problemami, które napotka na swojej drodze, wskaże jak pokonywać trudności, rozwiązywać problemy, dostarczy wsparcia w działaniach. Będzie razem z dzieckiem budować jego poczucie wartości, potwierdzać jego wyjątkowość i niepowtarzalność.
Pamiętaj, żeby zawsze wyciągnąć rękę, kiedy dziecko cię o to poprosi. Czasami prośba ta jest prawie niezauważalna i nie zawsze są to słowa. Może to być gest, spojrzenie, zakłopotanie, smutek bądź agresja.
Od ciebie zależy czy tę prośbę usłyszysz, zobaczysz albo poczujesz. Wówczas już będziesz na dobrej drodze.



Powodzenia Wam obojgu.


Give me your hand”- these words are a kind request when spoken by a child – a request for help, support, and guarantee of safety.

A helping hand reached out in child’s direction will help him/ her sails though stormy times, and persistently reach the appointed direction. It will also help manage all problems which he/she may encounter , show how to win, resolve difficulties, and give support in every moment. That single gesture of kindness can built his/her sense of awareness and individuality.
Remember to be there for the child when she/he asks. Sometimes that request is barely visible and speechless. It can be only a gesture, a look, embarrassment, sadness or aggression.
It depends on how you react. Try – that is always a step forward.




Good luck to both of you !

Literatura.


Literatura pedagogiczna i terapeutyczna

Arciszewska E. Czytające przedszkolaki. Mit czy norma?, Warszawa. Wydawnictwo Pedagogiczne Żak, 2002

Arkuszewska E., Kanas M., Krawiec. W magicznym świecie baśni i bajek, 2004, nr1

Hassman K. LOMI LOMI NUI. Świątynne masaże z Hawajów, Dom Wydawniczo- Księgarski „Kos”, Katowice, 2000

Badura- Strzelczyk G. Pomóż mi zrobić to samemu, Kraków. Impuls, 1998

Ballinger E. Wesoła gimnastyka – Rusz się i ucz się, Warszawa. Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii, 2003

Baum H. Małe i duże uczucia, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2004

Baum H. Pokonać słabości, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2004

Berthet D. Wprowadzenie do nauki pisania, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2002

Bettelheim B. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniu i wartościach baśni, Warszawa.

Bogdanowicz M. Integracja percepcyjno- motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia, Warszawa. WSiP, 1997

Bogdanowicz M. Leworęczność u dzieci, Warszawa. WSiP, 1992

Bogdanowicz M. Metoda Dobrego Startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa. WsiP, 1985

Bogdanowicz M. Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa. WSiP, 1996

Bogdanowicz M. Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2003

Boniecka A., Kozyra A., Wypchło M., „Mój kuferek”. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela, cz.1 Warszawa. Wydawnictwo Juka, 2004

Brosche H. 170 gier i zabaw w domu i w podróży. Wrocław. Wydawnictwo Św. Antoniego, 2001

Brett D. Bajki, które leczą, Gdańsk. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005

Buchalter S. Terapia sztuką, Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2006

Bzowska L., Kownacka R., Lorek M., Sowińska A. Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004

Chermet- Carroy S. Zrozum rysunki dziecka, Łódź. Wydawnictwo Ravi, 2003

Chauvel D., Norbet Ch. Zabawy relaksujące dla przedszkolaków, Warszawa, Wydawnictwo Cyklady, 2002

Collins A. Język ciała gestów i zachowań, Warszawa. KDC, 2003

Cudak H. Znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka, Warszawa, 1999

Czerwińska E. Narożnik M. „Słoneczna Biblioteka”. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli przedszkoli, Warszawa. WsiP,1997

Degenhardt I. Mandala. Świat zamknięty w kręgu, Kielce, Wydawnictwo Jedność, 2005

Demel G. Elemeny logopedii, Warszawa. WSiP, 1979

Demel G. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa. WSiP, 1978

Dennison P. E. i G. Kinezjologia Edukacyjna dla dzieci, Warszawa. Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii, 2003

Doman G. J. Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz. Excalibur, 1992

Dorance S. Zajęcia twórcze w przedszkolu, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2002

Dziamska D. Edukacja przez ruch. Fale, spirale, jodełki, zygzaki, Warszawa. WsiP, 2005

Dziamska D. Edukacja przez ruch. Kropki, kreski , owale, wiązki, Warszawa. WsiP, 2005

Dziamska D. Bajkowe kółeczka, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005

Dziamska D. Magiczne kółeczka, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005

Dziamska D. Magiczne kwadraty, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005

Dziamska D. Magiczne prostokąty, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005

Dziamska D. Magiczne trójkąty, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005

Dziamska D. Nacinamy kółeczka, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005

Dziamska D. Świat z koła i kwadratu, Warszawa. Wydawnictwo „bis”, 2005

Dziamska D. Zbieram Poszukuję Badam. Program Nauczania Klas I- III, Poznań. BP- Wydawnictwo, drukarnia, 2004

Dzionek E., Gmosińska M. Kształtowanie twórczych postaw dzieci pięcio- sześcioletnich, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004

Fincher S. Kreatywna mandala, Łódź. RAVI, 1994

Franczyk A., Krajewska K. Skarbiec nauczyciela- terapeuty, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2005

Fuchs B. Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2003

Gallen B., Toupet C., Simon F. Zajęcia muzyczne w przedszkolu. Grupy starsze, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2002

Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M. Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń. TNOiK Dom Organizatora, 1995

Guillaumond F. Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2000

Godec- Schmidt J. Jak malować i rysować, Warszawa. Oficyna Wydawnicza Kalliope, 1992

Grund- Thorpe H. Filofun, Warszawa. Klub dla Ciebie, 2005

Gruszczyk- Kolczyńska E. Edukacja matematyczna dzieci „Dziecięca matematyka” - Książka dla rodziców i nauczycieli, Warszawa. WSiP,1997

Gruszczyk- Kolczyńska E. Edukacja matematyczna dzieci „Dziecięca matematyka”- Metodyka i scenariusze zajęć z 6-latkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, W-wa. WSiP, 2000

Gruszczyk- Kolczyńska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa. WSiP, 2000

Górka I. 50 wskazówek dla nauczycieli czyli jak poradzić sobie z ADHD w szkole, Bliżej Przedszkola. Wychowanie i edukacja, maj- czerwiec, 2005

Harnisch G. Podróże w wyobraźni, Warszawa. Instytut Wydawniczy Pax, 2001

Heilborn S., Schäfer K., Weinrebe H., Weinrebe K. Stworzę sobie kolorowy świat, Kielce. Wydawnictwo Jedność HERDER, 2006

Herdtweck W. Warsztaty rytmiki dla dzieci, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2005

Helizanowicz B. Podstawowe informacje na temat ADHD, Bliżej Przedszkola. Wychowanie i edukacja, maj- czerwiec, 2005

Jabłońska A. Zabawy plastyczne, Warszawa. Świat Książki, 1997

Jabłońska A. Zabawy plastyczne, Warszawa. KDC, 2005

Jąder M. Krok w kierunku kreatywności, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004

Jąder M. Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004

Kaja B. Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz, 1995

Kalinowski A. Ćwiczę i bawię się razem z dzieckiem, Warszawa.. WsiP, 1980

Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa. WSiP, 1999

Konieczna E. Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004

Karolak W. Mandale, Twoje Mandale, Łódź. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi, 2004

Karolak W. Twoja mandala, Łódź. RAVI, 1998

Karwowska- Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa. WSiP, 1998

Kierył M. Mobilna rekreacja muzyczna, Warszawa, 1995

Kohl M. Sztuka dla przedszkolaka, Warszawa. Wydawnictwo K.E. LIBER, 2005

Konieczna E. J. Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004

Kosmowska B. Dzisiaj się bawimy, Warszawa. WSiP, 1999

Krzyżewska J. Aktywizyjące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej cz.I i II, Suwałki. AU OMEGA, 2000

Kubiak I., Krawczyk B., Zioło A. Programy własne przedszkoli szansą rozwoju dziecka, Bliżej Przedszkola. Wychowanie i edukacja, maj- czerwiec 2005

Kunz I. Odkrywanie ciszy, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2000

Kutzner- Kozińska M. Korekcja wad postawy, Warszawa. WSiP, 1986

Lamparska- Warchalska A. Zespół nadpobudliwości ruchowej w aspekcie psychiatrycznym, Bliżej Przedszkola. Wychowanie i edukacja, maj- czerwiec, 2005

Lubowiecka J. Przystosownie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa. WSiP, 2001

Majchrzak I. Nazywanie świata- odimienna metoda nauki czytania, Kielce. MAC Edukacja, 2004

Majchrzak I. Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa. WsiP, 1995

Maas V.F. Uczenie się przez zmysły Warszawa: WSiP; 1998

Mayer- Glitza E. Kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą, Kielce. Jedność, 2004

Megrier D. Zabawy teatralne w przedszkolu, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2003

Misiurska A. Kalendarz plastyczny w przedszkolu, Warszawa. WsiP, 1993

Molicka M. Bajki terapeutyczne, Media Rodzina, Poznań, 1999

Molicka M. Bajki terapeutyczne, Media Rodzina, Poznań, 2001

Molicka M. Bajkoterapia, Media Rodzina, Poznań, 2001

Monro R., Nagarathana, Nagendra. Joga w pospolitych dolegliwościach, Warszawa. Oficyna Wydawnicza Delta,

O’Connor J., Seymour J. NLP Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego, Poznań. Wydawnictwo Zysk I S-KA, 1996

Piaget J., Inhelder B. Psychologia dziecka. Wrocław: Wydawnictwo Siedmiogród; 1999.

Popek S. Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa. WSiP, 1985

Popek S. Barwy i psychika. Lublin. Wydawnictwo UMCS; 2000

Przymorska- Wynimko R. Nowe rytmy, Gdańsk. Wydawnictwo HARMONIA, 2004

Portmann R. Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce. Jedność, 2004

Przymus R. Inscenizacje pełne radości, Łódź. Wydawnictwo Juka,1995

Przymus R. Uroczystości pełne radości, Łódź. Wydawnictwo Juka, 1994

Ratyńska H. Literatura dziecięca w przedszkolu, Warszawa. WsiP,1991

Rodak H., Nawrocka D. Od obrazka do słowa, Warszawa. WSiP, 1995

Rogge J. U. Dzieci potrzebują granic, Warszawa. Klub dla Ciebie, 2004

Rogge J.U. Krótkie opowiadania na pokonywanie strachu, Kielce. Wydawnictwo Jedność , 2005

Rychel A. J. Jak tworzyć programy autorskie?, Wychowanie w Przedszkolu, 2/2001

Sawa B. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa. WSiP, 1980

Sempolska K. W rytm muzyki i własnego ciała, Moda na Zdrowie, 2004

Schider B. Z bajkami przez cały rok, Kielce. Wydawnictwo Jedność 2005

Schider B. Bajki dodają odwagi, Kielce. Wydawnictwo Jedność 2006

Schilller P. Wczesne czytanie, Warszawa. Wydawnictwo Liber, 2005

Skibińska- Czechowicz I. Piosenki w nauczaniu zintegrowanym, Gdańsk. Wydawnictwo Harmonia, 2003

Skorek E. M. Rysowane wierszyki, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004

Skwark D. Mandala, Kielce. Wydawnictwo Jedność, 2005

Słodownik- Rycaj E. Rozwijanie mowy komunikatywnej dziecka, Warszawa. Wydawnictwo Pedagogiczne Żak, 1998

Słońska I. Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa. ZWN, 1969

Solga K. Malujemy, Bielsko- Biała. Wydawnictwo Park, 1994

Stroms G. 100 nowych gier muzycznych, Lublin. Wydawnictwo Klanza, 1999

Szmidt K. J. Bonar J. Program edukacyjny ,,Żywioły”, Warszawa. WSiP, 1998

Szuman S. O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa. PZWS,1969

Tillman D., Hsu D. Wychowanie w duchu wartości „ Wchodzenie w świat”. Program edukacyjny, Warszawa. WSiP, 2004

Thapar M, Singh N. Joga dla dzieci, Warszawa. Oficyna Wydawnicza ABA

Way B. Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa. WSiP, 2001

West S., Cox A. Zanim dziecko zacznie czytać i pisać, Warszawa. Liber, 2005

Wiącek R. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2004

Wilczkowa M. Wspólnie odkrywamy świat, Nasza Księgarnia, Warszawa.1979

Winninger M.- L. Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu, Warszawa.Wydawnictwo Cyklady, 2003

Winninger M.- L. Wprowadzenie do nauki czytania – litery i dźwięki, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2003

Vasta R., Haith M. M. Miller S. A. Psychologia dziecka, Warszawa. WsiP,1995

Versini A. i J- M., Biguet M,- N. Zajęcia muzyczne w przedszkolu. Grupy młodsze, Warszawa. Wydawnictwo Cyklady, 2003

Vopel K.W. Od stóp do głów, Kielce. Jedność,1999

Vopel K.W. Witajcie nogi, ręce, oczy, uszy, cz.1-4, Kielce. Jedność,1999

Zwoleńska J. Radosna kinezjologia, Warszawa. KINED, 2005