"Daj mi rękę”- te słowa w ustach dziecka to nie rozkaz- to prośba o pomoc, wsparcie, to gwarancja bezpieczeństwa.


Wyciągnięta w stronę dziecka ręka pozwoli mu śmielej przedzierać się ścieżkami życia, kluczyć po jego meandrach i wytrwale docierać do wytyczonego celu. Pomoże też dziecku uporać się z problemami, które napotka na swojej drodze, wskaże jak pokonywać trudności, rozwiązywać problemy, dostarczy wsparcia w działaniach. Będzie razem z dzieckiem budować jego poczucie wartości, potwierdzać jego wyjątkowość i niepowtarzalność.
Pamiętaj, żeby zawsze wyciągnąć rękę, kiedy dziecko cię o to poprosi. Czasami prośba ta jest prawie niezauważalna i nie zawsze są to słowa. Może to być gest, spojrzenie, zakłopotanie, smutek bądź agresja.
Od ciebie zależy czy tę prośbę usłyszysz, zobaczysz albo poczujesz. Wówczas już będziesz na dobrej drodze.



Powodzenia Wam obojgu.


Give me your hand”- these words are a kind request when spoken by a child – a request for help, support, and guarantee of safety.

A helping hand reached out in child’s direction will help him/ her sails though stormy times, and persistently reach the appointed direction. It will also help manage all problems which he/she may encounter , show how to win, resolve difficulties, and give support in every moment. That single gesture of kindness can built his/her sense of awareness and individuality.
Remember to be there for the child when she/he asks. Sometimes that request is barely visible and speechless. It can be only a gesture, a look, embarrassment, sadness or aggression.
It depends on how you react. Try – that is always a step forward.




Good luck to both of you !

Dla kogo terapia?

Celem zajęć terapeutycznych jest wspomaganie rozwoju psychofizycznego dziecka i eliminowanie dysfunkcji w zakresie: poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym.


Najczęściej występujące zaburzenia u dzieci to:

- nadpobudliwość psychokinetyczna,

- zahamowanie psychoruchowe,

- agresja,

- problemy w nauce czytania,

- niski poziom motoryki małej (umiejętności manualne).

Podstawą działań terapeutycznych jest współpraca z rodzicami i nauczycielkami dziecka. Tylko taka korelacja gwarantuje osiągnięcie zamierzonych celów.

Nadrzędnym zadaniem oddziaływania terapeutycznego jest budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.


Opracowany przeze mnie program zajęć, umożliwia realizację zamierzeń wyrażonych w postaci celów ogólnych:

- stymulowanie prawidłowego rozwoju dziecka, z zaburzonym rozwojem różnych funkcji,

- współdziałanie ze środowiskiem wychowawczym dziecka jako warunek eliminowania nieprawidłowości      rozwojowych,

- podniesienie jakości oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych placówki oświatowej.


Dziecko w wyniku oddziaływań terapeutycznych powinno:

- obiektywnie oceniać własne umiejętności, wiadomości i postawy,

- pokonywać trudności i odczuwać zadowolenie, z własnych osiągnięć,

- dokonywać konstruktywnych zmian w swoim zachowaniu,

- pozytywnie postrzegać samego siebie i wyrażać własne wartości,

- nawiązywać pozytywne kontakty z innymi ludźmi.


Wdrażanie programu wymaga przestrzegania następujących po sobie działań:

- zdiagnozowanie dziecka przez nauczyciela grupy (przeprowadzenie wywiadu).

- zdiagnozowanie dziecka przez specjalistę z poradni psychologiczno- pedagogicznej (w przypadku większych zaburzeń i za zgodą rodzica).

- przeprowadzenie wywiadu z rodzicem.

Projektowanie działań terapeutycznych zgodnie z potrzebami dziecka:

- określenie celów terapii,

- określenie przewidywanych osiągnięć dziecka,

- określenie przewidywanego czasu terapii,

- dobór form terapeutycznych,

- dobór metod i technik,

- dobór środków dydaktycznych.

Ułożenie harmonogramu zajęć dla całej grupy i każdego dziecka z osobna.

Opracowanie dokumentacji formalnej, zatwierdzenie jej przez rodziców.

Realizacja działań terapeutycznych z dzieckiem poprzez formy działań:

- pracę indywidualną,

- pracę zespołową,

- pracę z całą grupą.

Dokonywanie wycinkowej ewaluacji procesu terapeutycznego, korygowanie działań terapeutycznych.

Dokonywanie końcowej ewaluacji procesu terapeutycznego, tworzenie programu naprawczego w odniesieniu do osiągnięć dziecka i poziomu nabytych wiadomości, umiejętności i postaw.

Analiza dokumentów opracowanych, do dokonania ewaluacji programu, diagnoza działań wdrożeniowych, opracowanie wniosków.


Proces wychowawczo- dydaktyczny jest dokumentowany w kwestionariuszu procesu pracy terapeutycznej z dzieckiem, i zawiera dokumenty związane z tym procesem:

- wywiad z nauczycielem grupy, powód skierowania dziecka na zajęcia wspomagające rozwój,

- wywiad z rodzicem dziecka,

- obserwację dziecka w grupie, podczas spontanicznie podejmowanej działalności,

- obserwację dziecka podczas sytuacji edukacyjnych aranżowanych przez nauczyciela grupy,

- obserwację dziecka podczas zajęć organizowanych przez nauczyciela prowadzącego terapię,

- rysunki dzieci na określone i dowolne tematy oraz ich analizę.


Zgromadzone dokumenty są podstawą do dokonywania ewaluacji procesu wychowawczo- dydaktycznego i tworzenia programu naprawczego. Ewaluacja obejmuje osiągnięcia dziecka jak i celowość oraz poprawność działań nauczyciela, prowadzącego zajęcia terapeutyczne.