Celem zajęć terapeutycznych jest wspomaganie rozwoju psychofizycznego dziecka i eliminowanie dysfunkcji w zakresie: poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym.
Najczęściej występujące zaburzenia u dzieci to:
- nadpobudliwość psychokinetyczna,
- zahamowanie psychoruchowe,
- agresja,
- problemy w nauce czytania,
- niski poziom motoryki małej (umiejętności manualne).
Podstawą działań terapeutycznych jest współpraca z rodzicami i nauczycielkami dziecka. Tylko taka korelacja gwarantuje osiągnięcie zamierzonych celów.
Nadrzędnym zadaniem oddziaływania terapeutycznego jest budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
Opracowany przeze mnie program zajęć, umożliwia realizację zamierzeń wyrażonych w postaci celów ogólnych:
- stymulowanie prawidłowego rozwoju dziecka, z zaburzonym rozwojem różnych funkcji,
- współdziałanie ze środowiskiem wychowawczym dziecka jako warunek eliminowania nieprawidłowości rozwojowych,
- podniesienie jakości oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych placówki oświatowej.
Dziecko w wyniku oddziaływań terapeutycznych powinno:
- obiektywnie oceniać własne umiejętności, wiadomości i postawy,
- pokonywać trudności i odczuwać zadowolenie, z własnych osiągnięć,
- dokonywać konstruktywnych zmian w swoim zachowaniu,
- pozytywnie postrzegać samego siebie i wyrażać własne wartości,
- nawiązywać pozytywne kontakty z innymi ludźmi.
Wdrażanie programu wymaga przestrzegania następujących po sobie działań:
- zdiagnozowanie dziecka przez nauczyciela grupy (przeprowadzenie wywiadu).
- zdiagnozowanie dziecka przez specjalistę z poradni psychologiczno- pedagogicznej (w przypadku większych zaburzeń i za zgodą rodzica).
- przeprowadzenie wywiadu z rodzicem.
Projektowanie działań terapeutycznych zgodnie z potrzebami dziecka:
- określenie celów terapii,
- określenie przewidywanych osiągnięć dziecka,
- określenie przewidywanego czasu terapii,
- dobór form terapeutycznych,
- dobór metod i technik,
- dobór środków dydaktycznych.
Ułożenie harmonogramu zajęć dla całej grupy i każdego dziecka z osobna.
Opracowanie dokumentacji formalnej, zatwierdzenie jej przez rodziców.
Realizacja działań terapeutycznych z dzieckiem poprzez formy działań:
- pracę indywidualną,
- pracę zespołową,
- pracę z całą grupą.
Dokonywanie wycinkowej ewaluacji procesu terapeutycznego, korygowanie działań terapeutycznych.
Dokonywanie końcowej ewaluacji procesu terapeutycznego, tworzenie programu naprawczego w odniesieniu do osiągnięć dziecka i poziomu nabytych wiadomości, umiejętności i postaw.
Analiza dokumentów opracowanych, do dokonania ewaluacji programu, diagnoza działań wdrożeniowych, opracowanie wniosków.
Proces wychowawczo- dydaktyczny jest dokumentowany w kwestionariuszu procesu pracy terapeutycznej z dzieckiem, i zawiera dokumenty związane z tym procesem:
- wywiad z nauczycielem grupy, powód skierowania dziecka na zajęcia wspomagające rozwój,
- wywiad z rodzicem dziecka,
- obserwację dziecka w grupie, podczas spontanicznie podejmowanej działalności,
- obserwację dziecka podczas sytuacji edukacyjnych aranżowanych przez nauczyciela grupy,
- obserwację dziecka podczas zajęć organizowanych przez nauczyciela prowadzącego terapię,
- rysunki dzieci na określone i dowolne tematy oraz ich analizę.
Zgromadzone dokumenty są podstawą do dokonywania ewaluacji procesu wychowawczo- dydaktycznego i tworzenia programu naprawczego. Ewaluacja obejmuje osiągnięcia dziecka jak i celowość oraz poprawność działań nauczyciela, prowadzącego zajęcia terapeutyczne.
Marcin Kozioł "Skrzynia Władcy Piorunów"
2 godziny temu