"Daj mi rękę”- te słowa w ustach dziecka to nie rozkaz- to prośba o pomoc, wsparcie, to gwarancja bezpieczeństwa.


Wyciągnięta w stronę dziecka ręka pozwoli mu śmielej przedzierać się ścieżkami życia, kluczyć po jego meandrach i wytrwale docierać do wytyczonego celu. Pomoże też dziecku uporać się z problemami, które napotka na swojej drodze, wskaże jak pokonywać trudności, rozwiązywać problemy, dostarczy wsparcia w działaniach. Będzie razem z dzieckiem budować jego poczucie wartości, potwierdzać jego wyjątkowość i niepowtarzalność.
Pamiętaj, żeby zawsze wyciągnąć rękę, kiedy dziecko cię o to poprosi. Czasami prośba ta jest prawie niezauważalna i nie zawsze są to słowa. Może to być gest, spojrzenie, zakłopotanie, smutek bądź agresja.
Od ciebie zależy czy tę prośbę usłyszysz, zobaczysz albo poczujesz. Wówczas już będziesz na dobrej drodze.



Powodzenia Wam obojgu.


Give me your hand”- these words are a kind request when spoken by a child – a request for help, support, and guarantee of safety.

A helping hand reached out in child’s direction will help him/ her sails though stormy times, and persistently reach the appointed direction. It will also help manage all problems which he/she may encounter , show how to win, resolve difficulties, and give support in every moment. That single gesture of kindness can built his/her sense of awareness and individuality.
Remember to be there for the child when she/he asks. Sometimes that request is barely visible and speechless. It can be only a gesture, a look, embarrassment, sadness or aggression.
It depends on how you react. Try – that is always a step forward.




Good luck to both of you !

Moje kwalifikacje i osiągnięcia zawodowe.

Przebieg pracy zawodowej:

  • Do 2015 r. pracowałam na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego. 
  • W latach 2011 - 2018 pracowałam jako nauczyciel- wychowawca w zakresie nauczania wczesnoszkolnego w szkole podstawowej.
  • W latach 2014 - 2018 prowadziłam w szkole podstawowej, lekcje etyki w ramach edukacji wczesnoszkolnej.
  • W latach 2011- 2014 byłam  doradcą metodycznym w przedszkolu.
  • Od grudnia 2004 r. prowadzę zajęcia wspomagające rozwój dla dzieci z dysfunkcjami.
  • Pracuję również z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych (ADHD, dysleksja, zaburzenia emocjonalne, deficyty rozwojowe, autyzm, zespół Aspergera, mutyzm).
  • Od 2017 r. pracuję jako terapeuta w Prywatnej Szkole Podstawowej "Scholar" z oddziałami integracyjnymi i Liceum Ogólnokształcącym "Erazmus" w Aleksandrowie Łódzkim. 

Wykształcenie:

  • Studium Wychowania Przedszkolnego w Łodzi ukończone 30 czerwca 1982 r.
  • Pedagogika Wieku Dziecięcego, Uniwersytet Łódzki- studia magisterskie ukończone 30 czerwca 2001 r.
  • Terapia przez edukację artystyczną, Wyższa Szkoła Kupiecka w Łodzi- studia podyplomowe ukończone 04.12.2004 r.
  • Pomoc Psychologiczno- Pedagogiczna WSP w Łodzi- studia podyplomowe ukończone 02.02.2011 r.
  • Nauczyciel dyplomowany od 27.06.2006 r.
  • Trener systemu Doroty Dziamskiej- Edukacja przez ruch od kwietnia 2009 r.
  • W 2018 r. ukończyłam Akademię Feng Shui we Wrocławiu, jestem dyplomowanym doradcą.

Dodatkowe kwalifikacje i doświadczenie :

  • Jestem autorem programu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie nauki czytania i pisania pt: „Już czytam”. Program jest oparty na technikach NLP i kinezjologii edukacyjnej oraz ponad 20 letniemu doświadczeniu, w stosowaniu metody I. Majchrzak, a także  Naturalnej Nauki Języka, metody G. Domana i Metody Dobrego  Startu.
  • Jestem autorem programu terapeutycznego dla dzieci przedszkolnych i w wieku wczesnoszkolnym, pt: „Daj mi rękę”. Program obejmuje formy i metody terapeutyczne tj. atreterapię (terapię przy udziale sztuk plastycznych i technik związanych z plastyką), choroterapię, muzykoterapię, biblioterapię, poezjoterapię, dramatoterapię, estetoterapię. Uwzględnia ponadto: terapię pedagogiczną, terapię zajęciową, psychopedagogikę twórczości, edukację zdrowotną, w tym; higienę zdrowia psychicznego, rehabilitację oraz terapeutyczne funkcje technik komputerowych.
  • Opracowałam plan ćwiczeń usprawniających rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym poprzez zabawy aktywizujące twórczość werbalną.  
  • Ukończyłam kursy doskonalące moje umiejętności w zakresie zastosowania technik NLP i kinezjologii w przedszkolu oraz różnorodnych działań arteterapeutycznych.
  • Ukończyłam warsztaty umożliwiające, stosowanie niekonwencjonalnych technik relaksacyjnych w pracy z dzieckiem, tj. masaż hawajski Kahi- Loa, joga, Tai- chi, masaż autogenny.
  • Ukończyłam kurs umożliwiający, prowadzenie zajęć z dziećmi, z zastosowaniem programu Living Values (Wychowanie w duchu wartości). Uzyskałam międzynarodowy certyfikat. Jestem współautorem publikacji wdrażającej program w Łodzi. 
  • Prowadziłam kilkanaście zajęć warsztatowych dla nauczycieli w moim mieście i nauczycieli powiatu zgierskiego, organizowanych przez metodyka wychowania przedszkolnego. Dotyczyły one prezentacji moich rozwiązań w zakresie stosowania technik NLP i kinezjologii edukacyjnej w przedszkolu, ponadto nauki czytania, technik arteterapeutycznych i relaksacyjnych oraz zajęć z dziećmi prowadzonych metodą E. Gruszczyk- Kolczyńskiej.
  • Od 2003 r. pełnię funkcję lidera Kampanii ABCXXI Cała Polska Czyta Dzieciom. Jestem inicjatorem spotkań z pisarzami i ludźmi będącymi reprezentantami władz miasta i organizacji w nim działających. Czytali oni naszym dzieciom w przedszkolu i szkole. W 2004 r. zbierałam fundusze w akcji kampanii CPCD Jedna forma- jedna książka, na dofinansowanie filii Biblioteki Publicznej. Gmina uzyskała I miejsce w województwie łódzkim. W 2007 r. uzyskałam wyróżnienie fundacji ABCXXI, za najlepiej przeprowadzoną kampanię.
  • W 2004 r. uzyskałam wyróżnienie od czasopisma Edukacja w przedszkolu, za cykl scenariuszy, w konkursie „Integracja społeczna już w przedszkolu” (Wydawnictwo RAABE).
  • W 2009 r. kończyłam kurs trenerski Doroty Dziamskiej Edukacja przez ruch. Obecnie kontynuuję praktykę trenerską w zakresie szkolenia nauczycieli.